Ga naar hoofdinhoud

'Sport kent geen medelijden. Daarom ben ik atleet' met Jonas Van de Steene

Persbericht topsport 31 oktober 2019

Sport kent geen medelijden. Daarom ben ik atleet.

Parantee-Psylos, de Vlaamse sportfederatie voor personen met een beperking, lanceerde op maandag 28 oktober de tweede van drie televisiespots van haar campagne ‘Sport kent geen medelijden. Daarom ben ik atleet.’ Handbiker Jonas Van de Steene staat daarin centraal. Vanaf 30 oktober is de spot ook te zien in alle cinemazalen in Vlaanderen. Jonas Van de Steene vertelt ook zijn persoonlijk verhaal, exclusief op www.parantee-psylos.be

Parantee-Psylos wil met de campagne mensen bewustmaken van de manier waarop ze naar G-sporters kijken. De G-sportfederatie zet iedereen aan om daarbij te focussen op de mogelijkheden van atleet en niet op de beperkingen. We kijken niet naar G-sport vanuit medelijden, niet met focus op ‘ondanks’ de beperking, niet met focus op de handicap. Wel met focus op de atleet, met focus op de ambities en mogelijkheden die de sporter heeft.

In de tweede spot, die gelanceerd werd op maandag 28 oktober, zien we handbiker Jonas Van de Steene, winnaar van een bronzen medaille op de Paralympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016, en coach Remko Meeusen. Jonas verwierf een verlamming aan het onderste lidmaat na een motorische uitval veroorzaakt door een prop in de aorta. Sindsdien zit Jonas in een rolstoel. Hij maakte kennis met handbiken via handbiker Ivan Van De Vyvere van sportclub Feniks. Jonas proefde van de sport en was meteen verkocht. Hij kocht een handbike en sloot zich aan bij de sportclub. Jonas probeert sindsdien zijn ambities waar te maken en gaat voor het hoogst haalbare: medailles op de WK's en Paralympische Spelen. Maar daarbij verliest hij nooit het breder belang van sporten en bewegen uit het oog.

"Simpele dingen waar iemand zonder beperking niet bij stilstaat, kunnen voor iemand met beperking zo'n grote opdracht zijn dat een dag soms heel kort is om ze uit te voeren. Het maakt mij bewust van het belang van sporten om mijn levenskwaliteit hoog te houden." (Jonas Van de Steene)
Parantee-Psylos toont met deze spot de ambitie om ervoor te zorgen dat de iedereen weet en (h)erkent dat elke persoon met een beperking de mogelijkheid heeft om te sporten of bewegen. De omgeving van de G-sporter speelt daarin een onmiskenbare rol.” (Voorzitter Marc Vergauwen)

De spot is van 28 oktober tot 10 november te zien op Eén als Boodschap van Algemeen Nut en in alle cinemazalen in Vlaanderen voor elke filmvertoning. De televisiespot kan je ook bekijken onze website: www.parantee-psylos.be

In september lanceerde Parantee-Psylos een eerste televisiespot met protheseloopster Gitte Haenen. Je kan die op onze website terugvinden. In januari komt de derde en laatste televisiespot op antenne.

Deze campagne wordt mede mogelijk gemaakt met de steun van Sport Vlaanderen, AG Insurance, VRT en Brightfish.

Jeroen Bauters