Ga naar hoofdinhoud
Terug naar overzicht

Traject ledenwerving 2024 - voor jouw club?

G-sport Vlaanderen biedt in 2024, met de clubs die het wensen, opnieuw een traject op maat aan rond ledenwerving. We denken samen na hoe we (nog) meer sporters naar jouw club kunnen krijgen. Via een mix van live en online sessies bieden we een persoonlijke aanpak op maat van jouw behoeftes. De centrale thema's waarrond we zullen werken, zijn: promotie & communicatie, netwerk & samenwerking en binding & beleving.

Haast je, want er zijn nog maar drie plaatsen beschikbaar! We laten maximum 15 clubs toe in het traject. Op die manier garanderen we een persoonlijke aanpak.

Verloop traject

Hoe ziet het traject eruit? Tijdens de introductiesessie lichten we doelstellingen en het opzet van het traject toe. Je kan luisteren wat we voorstellen, zelf input geven en hopelijk geïnspireerd raken om deel te nemen.

Vervolgens komen we in een eerste livesessie op 28 januari samen om de uitdagingen te detecteren. We geven goede (en minder goede) voorbeelden en denken samen met jullie na over mogelijke oplossingen. Tijdens de eerste bijeenkomst, komt er meteen een expert praten rond Binding & Beleving. Op het einde van deze sessie ga je hopelijk naar huis met nieuwe inspiratie en een gepersonaliseerd actieplan. De eerste livesessie zal doorgaan in regio Gent.

In februari, maart en april staan verschillende online infosessies gepland. Online bijscholingen die kaderen in de drie thema's die we doorheen het traject behandelen. Benieuwd naar de online sessies, hou dan zeker onze opleidingskalender in het oog.

In de laatste sessie op 26 mei koppelen we live aan elkaar terug welke acties je ondernomen hebt of zal ondernemen. Als afsluiter van het traject maken we een checklist op met de 10 belangrijkste pijlers die jullie meenemen uit alle sessies. Aan het einde van de rit heeft elk traject een gepersonaliseerd actieplan.

Zie je het bos door de bomen niet? Op deze handige tijdlijn staat alles voor jou samengevat!

De deadline om in te schrijven is 15 januari.

Thema's

Promotie & communicatie:

Communicatie is en blijft een essentieel thema voor clubs. Hoe bereik je best je (potentiële) leden, welke kanalen gebruik je en hoe optimaliseer je jouw website? Elke sportclub heeft andere prioriteiten op vlak van communicatie. Daarom gaan we in de eerste sessie samen op zoek wat jullie doelstellingen zijn en voorzien we voor elke club een aangepast traject op maat.

Binding & Beleving:

Hoe zorg je voor een sterk clubgevoel en wat is de meerwaarde van jouw sportclub? Zorg dat je sporters zich betrokken voelen bij de organisatie, want een tevreden lid is dé perfecte ambassadeur!

Netwerk & samenwerking:

Het werven van leden kan een actie zijn die ruimer dan de club zelf gaat. Je gaat immers buiten de club op zoek naar mensen om hen enthousiast te maken. Dan kan het handig zijn om samen te werken met organisaties of andere clubs. Ook promotie en communicatie van je acties is eenvoudiger als je daarbij 'aanhaakt' of 'samenwerkt'.

(Bron: NOC*NSF)

Het traject heeft heel wat in gang gezet. Het geeft goesting om rond bepaalde actiepunten er volledig in te vliegen. - Deelnemer traject ledenwerving 2023