
Traject ledenwerving - voor jouw club?
G-sport Vlaanderen gaat vanaf 2023, met de clubs die het wensen, van start met een traject rond ledenwerving. We denken samen na hoe we (nog) meer sporters naar jouw club kunnen krijgen. Via een mix van online sessies en live sessies bieden we een persoonlijke aanpak op maat van jouw behoeftes. De centrale thema's waarrond we zullen werken, zijn: promotie & communicatie, netwerk & samenwerking en beleving & behoud.
Verloop traject
Hoe ziet het traject eruit? Tijdens de introductiesessie lichten we doelstellingen en het opzet van het traject toe. Je kan luisteren wat we voorstellen, zelf input geven en hopelijk geïnspireerd raken om deel te nemen.
Vervolgens komen we in een eerste livesessie op 12 februari samen om de uitdagingen te detecteren. We geven goede (en minder goede) voorbeelden en denken samen met jullie na over mogelijke oplossingen. Op het einde van deze sessie ga je hopelijk naar huis met nieuwe inspiratie en een gepersonaliseerd actieplan. Na deze sessie kan in overleg enkele data vastgelegd worden voor tussentijdse opvolgmomenten zoals korte infosessies of een individueel gesprek.
In de laatste sessie op 7 mei koppelen we live aan elkaar terug welke acties je ondernomen hebt of zal ondernemen. Hopelijk gaan jullie naar huis met een tal van goede voorbeelden en een vat vol goeie moed om samen zo veel mogelijk sporters met een beperking te bereiken. Je bekijkt voor je eigen werking de drie pijlers en neemt actiepunten mee richting de toekomst.
Zie je het bos door de bomen niet meer? Op deze handige tijdlijn staat alles voor jou samengevat!
Thema's
Promotie & communicatie:
Communicatie is en blijft een essentieel thema voor clubs. Hoe bereik je best je (potentiële) leden, welke kanalen gebruik je en hoe optimaliseer je jouw website? Elke sportclub heeft andere prioriteiten op vlak van communicatie. Daarom gaan we in de eerste sessie samen op zoek wat jullie doelstellingen zijn en voorzien we voor elke club een aangepast traject op maat.
Beleving & behoud:
Hoe zorg je voor een sterk clubgevoel en wat is de meerwaarde van jouw sportclub? Naast ledenwerving, speelt ledenbehoud ook een belangrijke rol in dit proces. Zorg dat je sporters zich betrokken voelen bij de organisatie, want een tevreden lid is dé perfecte ambassadeur!
Netwerk & samenwerking:
Het werven van leden kan een actie zijn die ruimer dan de club zelf gaat. Je gaat immers buiten de club op zoek naar mensen om hen enthousiast te maken. Dan kan het handig zijn om samen te werken met organisaties of andere clubs. Ook promotie en communicatie van je acties is eenvoudiger als je daarbij 'aanhaakt' of 'samenwerkt'.
(Bron: NOC*NSF)