Didactisch begeleidingsmateriaal

Als trainer van een sportactiviteit ben je vaak op zoek naar leuk en aangepaste materiaal. We verzamelden alvast een heleboel verschillende materialen voor trainingen voor mensen met een verstandelijke beperking en/of autismespectrumstoornis.

Welke materialen er goed werken is vaak afhankelijk van de groep. Niet alle tips zijn daarom bruikbaar voor jouw club maar we inspireren je graag!

Overzicht sportlokaal

In deze tekening geven we je al kort enkele tips mee met materiaal dat je kunt gebruiken in een sportlokaal. Ontdek meer tips onder de tekening!

  1. Deuren zijn gesloten: prikkels van buiten komen niet naar binnen.
  2. De bank is een vast verzamelpunt.
  3. Een daglijn geeft de planning van de training weer.
  4. Het aantal kegels is gelijk aan het aantal herhalingen.
  5. Een kijkwijzer verduidelijkt de oefening.
  6. De muziek duidt aan wanneer er moet bewogen worden en wanneer de oefening stopt.
  7. De verrijdbare panelen vermijden prikkels van buitenaf.
  8. Grondmarkeringen in de vorm van voeten duiden aan waar je moet staan voor een sprong naar de basketbalring.
  9. Zorg voor succeservaring door aangepaste hoogtes in basketring.
  10. Zachte ballen of ballen met geluiddempende coating zorgen voor minder geluid tijdens de training.
  11. Al het ongebruikt materiaal wordt opgeborgen in de bakken die je snel kan verwijderen.

Voorspelbaarheid creëren

Voorspelbaarheid wordt op verschillende manieren aan sporters met een beperking aangeboden. Een belangrijk item hierbij is structuur. Concrete materialen ondersteunen dit om het duidelijk te maken. De materialen worden opgedeeld in drie groepen: tijdsaanduidingen, plaatsaanduidingen en visualisatietechnieken.

“Eerst werken aan uw structuur. Zorg dat de tijd, ruimte en plaats gestructureerd is en probeer dan inhoudelijk te werken.”

Overzicht

Motiveren

Motiveren kan op vele manieren en wordt bij elke doelgroep en elke leeftijd gedaan. Je kan motiveren door spelvormen te introduceren en aantrekkelijk  materiaal gebruiken, succeservaringen creëren, en te belonen.

Overzicht

Prikkels reduceren

Begeleiders spitsen zich toe op de omgeving, zodat er via aanpassingen prikkels worden gereduceerd. Deze aanpassingen richten zich op visuele, auditieve en tactiele prikkels.

Overzicht